onsdag den 4. marts 2015

Bolleopskrifter uden æg

Jeg er altid på jagt efter den opskrift der slår de andre, som jeg har i forvejen og her er de nyeste fundne bolleopskrifter uden æg. Altså bare fordi jeg ikke lige havde nogen æg! Måske er der nogen, der står i samme situation en dag eller bare ikke kan tåle æg, der kan få gavn af disse. Jeg har afprøvet to slags og de er meget forskellige i fremgangsmåde og konsistens og den ene klart bedre end den anden, men alt efter hvad man er til og har tid til så er de begge ok! Den ene skal ikke hæve og den anden skal hæve længe - gæt hvilken der er mest luftig?


Rustikke lyn boller med kerner og bid ;)




12 stk

Ingredienser:
  • 50 g smør
  • 3 dl mælk
  • 50 g gær
  • 1 tsk sukker
  • ½ tsk salt
  • 1½ dl kerner og frø efter eget valg
  • 200 g fuldkornshvedemel
  • 350 g mel
  • Mælk til pensling

Fremgangsmåde:

  1. Smelt smør og tilsæt mælken
  2. Varm op til lillefingervamt
  3. Smuldr gæren og hæld smørblandingen over og rør godt
  4. Tilsæt sukker, salt, frø/kerner og fuldkornshvedemel og rør godt
  5. Tilsæt melet lidt af gangen – ælt dejen godt
  6. Del dejen i 12 stykker og tril til boller
  7. Pensel med lidt mælk
  8. Sæt bollerne i en kold ovn og tænd på 225 grader C
  9. Bages i 20 min




Boller med knækkede hvedekerner



 24 stk


  •  50 g smør
  • 1/2 liter mælk
  • 50 g gær
  • 3 spsk sirup
  • 2 tsk salt
  • 900 g mel
  • 3 dl hvedekerner
  • 1 dl A38
Kom hvedekerner i en gryde og overhældes med vand så det lige dækker. Kog i 3-4 min indtil du har en grød. Lad det køle helt af og tilsæt derefter 1 dl A38. Smelt smør i en gryde og hæl mælken oveni. Varm til den er lillefingervarm – ikke mere. Hæld blandingen i en skål og opløs gæren der i. Tilsæt sirup og hvedekerneblandingen. Bland mel og salt sammen (VIGTIGT! da salten ellers kan slå gærcellerne ned), og tilsæt det lidt efter lidt. Dejen vil være blød, men så længe den har struktur og trevler er den fin.
Lad dejen hæve i 40 min. Slå den ned (du behøver ikke tage den ud af skålen og ælte på bordet, for det bliver klistret) og form bollerne med 2 skeer.
Lad efterhæve i 30 min. Bag på 180 grader (varmluft) i ca 15-20 min.

Fundet her: https://ordinarypeeps.wordpress.com/opskrifter/boller-med-knaekkede-hvedekerner/

Den sidste opskrift er nok den de fleste ville foretrække, da den er både luftig og lækker blød.  Jeg kan klart også godt lide en rustik bolle men knas og bid og det er den øverste da. Nogen ville måske kalde dem kanonkugler og de er klart heller ikke gode for gamle bedstemor Olgas tænker, men jo ellers er de ski da gode nok hvis de skal spises nybagte ;) Øverste opskrift er en bastant bolle og bedst som en 'spis-nu' bolle, for dagen efter er de altså ret kedelige. Til gengæld er den nederste luftige bolle stadig blød og lækker dagen efter. Begge to er de forholdsvis sunde med fuldkorn, kerner og knap så meget smør og sukkerstads :)
Favoritten er den nederste og de kan godt betale sig at vente på!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar